POLNO PRENOSIVE BOLESTI

Polno prenosive bolesti su druga neželjena posledica polnih odnosa. U toku polnog odnosa mogu se preneti mikroorganizmi iz polnih organa jedne osobe u polne organe druge osobe. Tako, na primer, ako je devojka zaražena virusom SIDE i vodi ljubav sa mladićem koji nema ovaj virus, i mladić će se zaraziti ovim opakim virusom. Postoji veliki broj bolesti koje se prenose na ovaj način. Sve zajedno, zovu se POLNO PRENOSIVE BOLESTI.

Da li su sve polno prenosive bolesti opasne kao SIDA?

SIDA je smrtonosna bolest za koju još uvek ne postoji lek. Ali ostale bolesti nisu tako opasne. Neke od njih napadaju ceo organizam kao što su žutica (Hepatitis B i Hepatitis C), a neke samo polne organe kao što je hlamidija, polne bradavice, gonoreja i td.

Da li se ove bolesti mogu izlečiti? Većina polno prenosivih bolesti se može izlečiti Ali neke infekcije ostaju čoveku za ceo život (kao na primer herpes virus), a pojedine ostavljaju posledice.

Kako devojka zna da ima polno prenosivu bolest? Ove bolesti, kod devojaka, najčešće se manifestuje pojačanim lučenjem vaginalnog sekreta. Vaginalni sekret je inače bezbojan ili svetlo žućkast i nema miris. Ako promeni boju ili dobije neprijatan miris to može biti znak polno prenosive infekcije. Uz ovu pojavu mogu da se jave i svrab, peckanje, tegobe sa mokrenjem, bolovi u donjem delu trbuha, crvenilo i bol u predelu spoljnih genitalija, krvarenje iz genitalija koje nije menstruacija. Poneka od ovih oboljenja praćene su takozvanim opštim znacima infekcije: povišenom temperaturom, groznicom, jezom, drhtavicom, mučninom. Međutim, ponekad osoba nema nikakve simptome infekcije. Ove osobe misle da su zdrave. To misli i njihova okolina, kao i njihovi seksualni partneri. Ali i ove osobe mogu da zaraze drugu osobu sa kojom imaju polni odnos. Ta druga osoba onda može ozbiljno da se razboli.

Da li ove bolesti ostavljaju posledice? Bolesti kao što su hlamidija, gonoreja i neke druge, mogu izazvati upalu unutrašnjih polnih organa koja može imati za posledicu nemogućnost rađanja dece – sterilitet. Ove infekcije se naravno mogu i uspešno izlečiti, bez posledica, ako se devojka / momak na vreme obrati lekaru i ako se lečenje pravovremeno započne. Neke od ovih bolesti se veoma lako i brzo leče (gljivična infekcija, trihomonijaza), dok neke izazivaju karcinom ( humani papiloma virus).

Kako se možemo zaštititi od polno prenosivih bolesti? Osobe koje nemaju polne odnose ne mogu dobiti polno prenosive bolesti. Ako devojka ima polni odnos sa većim brojem mladića, verovatnoća da će se zaraziti nekom od ovih infekcija je veća. Ako devojka ima polni odnos samo sa jednim mladićem neko može pomisliti da je ona bezbedna od polno prenosivih infekcija. Ali ako je njen dečko imao mnogo devojaka pre nje?…I ako je neka od njih imala puno seksualnih partnera pre njega?… Znači, od polno prenosivih bolesti se možemo sačuvati na sledeći način:

• apstinencijom ( nemati polne odnose);
  • što manji broj seksualnih partnera u životu;
  • stupiti u polne odnose samo sa osobama koje dobro i dovoljno dugo poznajemo i znamo da nemaju neku polno prenosivu infekciju;
  • upotrebom KONDOMA tokom svakog polnog odnosa.

Pre stupanja u polne odnose potrebno je saznati što više o upotrebi kondoma.

Kondom Kondom je elastična, tanka opna koja se stavlja na penis pre početka polnog odnosa. Polni odnos uz upotrebu kondoma štiti i od neželjene trudnoće i od polno prenosivih bolesti. Nakon završetka seksualnog odnosa, kondom se skida i baca. Za svaki sledeći polni odnos, potreban je drugi kondom.

Pilule Kontraceptivne pilule su lekovi koje uzima žena da ne bi došlo do ovulacije. Na taj način se sprečava i trudnoća. Kontraceptivne pilule sadrže ženske polne hormone u veoma malim dozama. One ne oštećuju zdravlje žene. Naprotiv. Pored toga što štite od trudnoće, one čine menstruaciju bezbolnom, smanjuju gubitak krvi u toku menstruacije, štite od karcinoma jajnika i karcinoma materice. Mogu se uzimati godinama bez posledica. Ginekolozi ih prepisuju i kao lek kod neredovnih ciklusa i nekih drugih hormonskih poremećaja. Da bi se koristile pilule devojka mora otići u ginekološko savetovalište. Pilule ne štite od polno prenosivih infekcija. Zato je važno uz pilule koristiti i kondom.

Neke devojke koriste samo pilulu kao kontraceptivno sredstvo. To je OK ako su i ona i njen mladić potpuno bez rizika za polno prenosive bolesti. Osoba je bez rizika za polno prenosive bolesti ako do tada nije imala polne odnose ili ako je uvek, ali baš uvek u toku SVAKOG polog odnosa do tada koristila kondom.

ABORTUS

Abortus je prekid trudnoće pre nego što plod bude sposoban za život van tela majke. Ako se desi slučajno, kod trudnoće koja je željena i planirana, onda ga nazivamo spontani abortus. Ako trudnoća nije željena, tada ginekolozi, posebnom medicinskom intervencijom dovode do prekida trudnoće. To se zove namerni prekid trudnoće ili namerni abortus. Namerni prekid trudnoće može da se obavi samo ako je trudnoća mala, tj. ako nije prošlo više od 10 nedelja od prvog dana poslednje menstruacije. Ova intervencija se obavlja u medicinskim ustanovama koje imaju sve uslove da se ova intervencija obavi bezbedno.

Da li žena može da ima dece nakon abortusa?

Većina žena kasnije normalno rađa decu. Ali kod manjeg broja žena koje su u mladosti imale abortus, dođe do komplikacija koje za posledicu imaju sterilitet ili nemogućnost rađanja. Naravno, ako žena ima veći broj abortusa, veća je verovatnoća da će ostati sterilna.

Da li je abortus bolna intervencija? Abortus je veoma bolna intervencija. Zato se uvek izvodi u anesteziji tj. uz primenu lekova koji sprečavaju osećaj bola. Ako se daje opšta anestezija onda žena spava za vreme intervencije. Ako se daje lokalna anestezija onda žena samo ne oseća bol, ali je budna i potpuno svesna.

ŠTA DALJE?

Sigurno imaš još mnogo pitanja o rastu, razvoju, druženju zabavljanju i drugim stvarima. Obrati se onima koji su ti bliski: mami, tati, bratu, sestri, baki, deki, tetki, a možeš da pitaš i svog pedijatra. Oni će sigurno rado odgovoriti na pitanja koja imaš. Pitaš se šta si ti sada, dete ili odrasla osoba? Trenutno više nisi dete, ali nisi ni odrasla osoba. Sada si negde između, u periodu koji traje skoro celu deceniju i kroz koji treba da iz detinjstva pređeš u zrelost. Adolescencija je most od detinjstva do zrelosti. Uživaj u ovom uzbudljivom prelasku, ne žuri previše! Kada prestaneš da budeš adolescent, pred tobom je dugi niz godina u kojima ćeš biti odrasla osoba.