Ako iz bilo kog razloga duže čekate da ostvarite trudnoću, možete učiniti nekoliko stvari i povećati svoje šanse za začeće. Jedna jednostavna i jeftina opcija je da se uverite da li imate dovoljnu koncentraciju vitamina D u organizmu. Vitamin D je supstanca koju naše tela proizvodi nakon izlaganja suncu, pa je izlaganje  suncu odličan način da povećate svoju plodnost.

Vitamin D i plodnost

Istraživanje na Višim majmunima (naši majmunski rođaci) i na plemenima lovci-sakupljači ukazuju na to da su naši preci verovatno imali nivo vitamina D veći za čak tri puta u odnosu na današnje ljude, čak i u odnosu na one  koji imaju kvalitetnu ishranu koju dopunjuju suplementima. Razmislite o tome na trenutak. U pogledu biohemije tela, ovo može napraviti značajnu razliku. Dok nauka trenutno ne zna tačno šta su kratkoročne, a šta dugoročne posledice koje može imati smanjeni nivo vitamina D u organizmu, svake godine pojavljuju se novi dokazi koji potvrđujući vezu između statusa vitamina D i plodnosti. Nedostatak vitamina D je u zapadnim društvima dostigao epidemijski nivo i  povezuju sa povećanim rizikom od raka, osteoporozom i smanjenim šansama za trudnoću. Istraživanje iz 2010. godine koje je vodila Dr. Lubna Pal sa Univerziteta Jejl, objavljena u časopisu Fertiliti i Steriliti, otkrilo je da je nivo vitamina D u krvi bolji prediktor trudnoće nakon vantelesne oplodnje od bilo kog drugog konvencionalnog  prognostičkog parametra. Za žene u postupku vantelesna oplodnje, to znači da vaš VTO može doživeti neuspeh samo zato što imate nizak nivo vitamina D. Dr Pal predlaže merenje vitamin D kao deo rutinskog pregleda za utvrđivanje neplodnosti jer je „odgovarajuća suplementacija onih žena čiji je nivo vitamin D nizak, može dovesti do poboljšanja ishod vantelesne oplodnje, kao i poboljšanje opšteg zdravstvenog stanja “. Trenutno obrazloženje zašto je vitamin D toliko važan je da može uticati prijemčljivost endometrijuma, pomoći pri deobi ćelija pre ovulacije ili igrati ulogu u nekoj drugoj fiziološkoj magiji koju još ne razumemo u potpunosti. Ali, da li morate da znate sve detalje o tome kako vitamin D nastaje? Jedno je sigurni da uz pomoć vitamin D dobijate dovoljno nečega tako korisnog za vašu plodnost i zdravlje? Dobra vest je da je jednostavno i lako povećati nivo vitamina D. Možete započet prirodnu proizvodnju vitamina D u telu tako što ćete provoditi vreme napolju na sunčevoj svetlosti ili možete uzeti suplemente. Još bolje, kombinovanjem obe metode osiguraćete da dobijete dovoljno vitamin D.

Dakle, koliko vitamina D treba ženi koja pokušava da zatrudni?

Koji je minimalni nivo vitamina D koji treba da održavate dok pokušavate da ostvarite trudnoću?

U džungli informacija pre svega orijantisanim na proizvode sa interneta, kome verovati?

Kako možete znati da li imate adekvatan nivo vitamina D, ako znate da vam je nivo nizak, koliko biste trebali uzeti putem suplemenata da biste doveli svoje telo do optimalnog nivoa za trudnoću?

Na mom blogu Sve o zdravlju jajnih ćelija – www.paleo-mama.com možete pronaći dugačko poglavlje o suplementaciji vitaminom D, zajedno sa trenutnim smernicama i referencama koje možete pratiti.

Evo kratkog sažetka.

Pojašnjenje pojmova:  pre nego što nastavimo dalje, razjasnimo neku terminologiju. Naučni naziv za vitamin D je 1,25 (OH) 2 Vitamin D3. Često se skraćuje na „vitamin D3“, „D3“ ili jednostavno „vitamin D“ Od sada ću ga nazivati vitaminom D.

Šta je važno kod meranja nivoa vitamina D?

Ako mislite da vam nedostaje vitamina D, možete to proveriti jednostavnim putem – Test iz krvi. Ovaj test će meriti koncentraciju u vašoj krvi od 25 (OH) vitamina D. Šta je to sada?! U osnovi, postoje različiti oblici i prekursori konačnog oblika vitamina D. Najbolji marker krvi za procenu statusa vitamina D je 25 (OH) Vitamin D, pretposlednji metabolit u hemijskom putu proizvodnje vitamina D. Poslednji put kada sam uradila ovaj test u Nemačkoj, troškovi laboratorije su bili između 25 i 30 evra. Čak i kada vi morate da platite test, ovo je nešto što se isplati. Razmislite o tome kao o dobroj investiciji za vašu buduću porodicu.

Koliko vitamina D treba ženama?

S obzirom na to da su naša tela fiziološki prilagođena da funkcionišu sa daleko više vitamin D od onoga što nam današnji način života generalno omogućava bilo bi teško da ga uzmemo previše. Gotovo je nemoguće predozirati se vitamin D. Mnogo je lakše ući u rizik manja i izložiti se povećanom riziku od bolesti, kao smanjenju vaših šansi da zatrudnite. U pogledu suplementacije vitaminom D, korist suplementa daleko premašuje rizik od predoziranja – retka situacija u svetu suplemenata i veštačkih vitamina. Razlog zašto stojim iza ove smele izjave je taj što sam provela mnogo godina u istraživanju vitamina D i pročitali mnoge naučne publikacije o tome. U Nemačkoj, gde generalno vlada veliki skepticizam u vezi suplemenata i vitamina, ponekad se mogu pročitati alarmantni naslovi u novinama. Ali u slučaju vitamina D, ovi članci imaju malo ili nimalo oslonca u nauci. Postoje anegdotski dokazi o retkim, ali ozbiljnim slučajevima toksičnosti vitamina D. Npr. bebe koje su dobile injekcije sa nekoliko stotina hiljada jedinica vitamina D u jednom danu ili odrasli koji su slučajno uzeli suplemente sa nekoliko miliona jedinica. Čak su i u ovim slučajevima posledice su bile blage. Osim minornih zdravstvenih problema koji su uvek otklanjani istog dana, bez većih posledica po zdravlje. S tim u vezi, želim da dodam da su ljudi biohemijski individualni, pa se može dogoditi i neočekivana reakcija na vitamin D kao i na bilo šta drugo. Nema potpuno sigurne supstance, samo sigurne doze. Kao i uvek, korist mora nadmašiti rizik. U smislu trenutnog globalnog nedostatka vitamina D, logično je da vratitimo nivo vitamina D na one vrednosti koje odgovaraju našim evolucionim korenima, našoj genetici i našem metabolizmu.

Na koji nivo vitamina D treba da ciljate?

Da bismo odgovorili na ovo pitanje, trebalo bi da pogledamo najvažnije funkcije vitamina D. Glavna uloga vitamina D je da nam pomogne u ekstrakciji kalcijuma iz hrane. Nivo vitamina D (tačnije nivo 25 (OH) vitamin D, vrsta koja se meri u krvi) pri čemu apsorpcija kalcijuma u ​​ishrani iz creva, kada je maksimalna, iznosi 50 ng/mL. Utvrđeno je da nivo vitamina D od 40 ng/mL najbolje optimizira zdravlje kostiju i mišića, štiti od raka i doprinosi drugim zdravstvenim koristima za žene . Zato možemo pretpostaviti da kod žena koje žele da maksimiziraju svoju plodnost, nivo vitamina D u krvi treba da bude u opsegu od 40-50 ng/mL.

Kako poboljšati status vitamina D suplementima?

Šta bismo trebali učiniti ako je naš vitamin D ispod ovog praga?

Preporučena dnevna doza vitamina D je i dalje 400 IU u većini zapadnih zemalja. U smislu značajnog poboljšanja statusa vitamina D, ovo je šokantno nisko. Kako je došlo do tako niskog standarda? Istorijski gledano, to se dogodilo tokom rane industrijalizacije u Engleskoj, kada su deca često bolovala od rahitisa, iscrpljujuće bolesti kostiju. Utvrđeno je da se rahitis može sprečiti uzimanje jedne kašike ribljeg ulja dnevno. Mnogo kasnije, naučna istraživanja su otkrila da je vitamin D u ribljem ulju mobilizovao kalcijum i ojačao dečije kosti. Shodno tome, količina vitamina D prisutna u jednom kašici ribljeg ulja postavljena je kao dnevna preporuka u ishrani. Nažalost, doza koja je sprečavala slučajeve rahitisa kod dece pokazalo se katastrofalno niska preporučena doza za očuvanje zdravlja kod odraslih.

Dakle, koju dozu vitamina D treba da uzmete?

Kao i u mnogim drugim pitanjima vezanim za zdravlje, odgovor je prilično individualan i nema doze koja odgovara svima. U slučaju vitamina D, to zavisi od vaše boje kože, količini vremena provedenog na suncu, geografskoj širina mesta na kome živite i godišnje doba (zbog pomeranja ugla sunca tokom godine). Svi ovi faktori utiču na to koliko vitamina D naše telo može da proizvede. Ako imate tamniju kožu, živite na severu, ili jednostavno provodite većinu vremena u zatvorenom prostoru, u posebno ste visokom riziku od nedostatka vitamina D i vaše šanse da zatrudnite povećavaju se ukoliko povećate nivo vitamina D. Kao opšte pravilo, većini žena će verovatno biti potrebna dopuna od oko 2000 IU dnevno kako bi se osiguralo da nemaju nedostatak vitamin D. Potrebno je fino podešavanje unošenja u saradnja sa vašim lekarom. Bilo bi dobro prvo testirati nivo vitamin D, isprobajte datu dozu suplementacije, a zatim se ponovo testirajte nakon nekoliko meseci da vidite da li vam je ta doza dovoljna. Testiranje nekoliko puta godišnje je najbolji način da se uverite u efikasnost suplementacije. Budući da sam veliki zagovornik odlaska u prirodu, verujem da je najbolje uzeti supplement vitamina D samo zimi. U leto možete jednostavno provoditi više vremena napolju. Naravno, koristite zdrav razum i zaštitti te se kada provodite vreme na otvorenom u toku letnjih meseci.

Drage pacijentkinje i parovi
moje višedecenijsko iskustvu u lečenju steriliteta i postupcima vantelesne oplodnje naučilo me je da je najveći izazov za one koji su pred izborom ili ulaze u postupak vantelesne oplodnje, nedostatak informacija. Zbog svega toga sam i kreirala izuzeto uspešan, poseban personalizovani i individualizovani pristup u lečenju steriliteta. Zbog svih Vas koji se suočavate sa problemom steriliteta ili ste pred započinjanjem postupka vantelesne oplodnje, odlučila sam da Vam ponudim i dodatne informacije za koje sam sigurna da Vam mogu pomoći.
U sledećem nedeljama možete na sajtu drandjelic.rs pročitati tekstove iz knjige – “Kasno ali ne prekasno, pametan način da ostanete trudni”, autorke Darja Wagner, Ph.D.
Ova knjiga je napisana na popularan način i autorki je bio cilj da objasni, razjasni i pomogne svima koji planiraju trudnoću i suočavaju se sa problemom steriliteta, posebno ženama i parovima starijim od 35 godina Knjiga je bestseller, doživela je više izdanja, i pomogla na desetinama hiljada parova. Uspeh ove knjige leži u tome da je i sama autorka bila suočena sa problemom steriliteta koji je savladala i rodila oba svoj deteta posle 35. godine.
Želja mi je da kroz ovaj i naredne tekstove pomognem svima Vama koji se suočavate sa problemom steriliteta jer je moj pristup izuzetno uspešanog individualnog i personalizovanog načina u lečenja steriliteta i vantelesnoj oplodnji, pristup kojim se i autorka ove knjige bavi.
Za sve nedoumice i dodatne informacije zakažite konsultacije kod dr Mirjane Anđelić, lekara sa višedecenijskim uspehom u lečenju steriliteta i vođenju trudnoća kod velikog broja parova u zemlji i inostranstvu.

Dr Mirjana Anđelić spec. ginekologije i akušerstva, subspecijalista steriliteta i fertiliteta

Brojevi telefona: +381 21 301 06 81 +381 62 787 578

BIOGRAFIJA AUTORKE:

dr Darja Wagner je molekularni biolog specijalizovan za razumevanje ljudskih ćelija. Autor je bloga All About Egg Health na www.paleo-mama.com. Tekstovi na blog su o sterilitetu, fertilitetu, vantelesnoj oplodnji i namenjen je ženama starijim od trideset pet godina. Dr Darja Wagner živi u Berlinu sa suprugom i dva sina, koja je rodila posle svoje trideset i pete godine, koristeći tehnike koje predstavlja u ovoj knjizi