Spec. ginekologije i akušerstva dr Mirjana Anđelić – KARCINOM JAJNIKA

Budite odgovorni prema svom zdravlju, zakažite ginekološki pregled i BRCA genetsko testiranje, kod dr Mirjane Anđelić spec. ginekologije i akušerstva, subspecijalista steriliteta i fertiliteta,  eksperta iz oblasti ginekologije lekara sa višedecenijskim iskustvom u detekciji ginekoloških karcinoma.

Zakažite pregled telefonom na sledeće brojeve:

E-mail – ordinacija@drandjelic.rs

Ginekološko akušerska ordinacija Anđelić

Teodora Pavlovića 1

Novi Sad

KARCINOM JAJNIKA

Jajnici su mali ovalni organi smešteni sa obe strane materice. Njihova funkcija je proizvodnja jajnih ćelija i produkcija 2 polna hormona estrogena i progesterona. Pored dobroćudnih tumora koji se mogu razviti iz jajnika, u njima može nastati i rak (karcinom). Postoje brojne vrste karcinoma jajnika. Normalno, zdrave ćelije jajnika se dele i stvaraju nove ćelije kako bi popravile i zamenile stare ćelije. Ćelije se mogu nekontrolisano razmnožavati, menjanati zdrave ćelije, To nekontrolisano umnožavanje ćelija jajnika dovodi do rasta tumora koji može vršiti pritisak na okolne , zdrave organe, može se širiti ili metastazirati u druge delove tela pomoću krvotoka ili limfnog sisitema.

Znaci i simptomi raka jajnika se mogu lako prevideti pošto su nespecifični prvenstveno  zato što su jajnici smešteni duboko u trušnoj duplji, kasno daju tegobe, što sve otežava otkrivanje raka jajnika u ranim fazama. Zbog toga se svega oko 20% jajnika otkriva u ranoj fazi bolesti, kada je uspeh lečenja velik, na žalost simptomi kod žena često izostanu sve dok bolest ne postane lokalno proširena u karlici i /ili čitavom telu.Zvaničan stav ginekologa je-ukoliko simptomi:bol u karlici, nelagonost , pristisak, osećaj “punoće” u karlici traju duže od 2 nedelje treba se obratiti ginekologu.

Iako ne postoji visoko pouzdan skrining test za otkrivanje raka jajnika, savremena medicina nudi sledeće preglede u detekciji ove patologije.
Klinički i ultrazvučni pregled: Izvođenje kliničkog pregleda uz vršenje ultrzvučnog pregleda. Ultrazvučnim pregledo karlice posmatra se izgled jajnika i mere se njegove dimenzije, a može se detektovati da li ima slobodne tečnosti u karlci ili ne. UZ jajnike obavezno se istovremeno pregleda materica, vagina, mokraćna bešika i završni deo debelog creva.

Određivanje nivoa tumor markera u krvi CA-125: ova laboratojska analiza određuje nivo proteina CA-125, koji je po pravilo povišen kod maligniteta jajnika.Iako je ovaj test značajan nije uvek ključan marker za postavljanje dijagnoze raka jajnika. Neke dobroćudne bolesti i stanja upale mogu uzrokovati povišen nivo ovog markera, a sa druge strane neki karcinomi jajnika neće proizvesti dovoljno proteina i ovaj test neće biti pozitivan.

KO JE POD POVEĆANIM RIZIKOM ZA NASTANAK OVOG KARCINOM:

Osobe ženskog pola

Žene sa prekomernom telesnom masom ili ekstremno gojazne žene

Žene koje su rodile dete u poznim godinama i žene koje nisu rađale decu

Žene na hormonskoj supstitucionoj terapiji

Žena sa porodičnom istorijom karcinoma jajnika, karcionoma dojke i koloreklanog karcinoma.

Žene lečene od karcinoma dojke

Žene sa porodičnim naslednim mutacijama BRCA1/BRCA2 gena

Postojanje familijarnih karcinomskih sindroma (Lynch sindrom, Peutz-Jeghers sindrom, MUTYH.udružene polipoze)

Žene koje su imale IVF tretman

Faktori koji redukuju rizikod karcinoma jajnika su :

Korišćenje kontraceptivnih pilula

Rađanje i dojenje

Hirurško odstranjenje jajnika i jajvoda

Histrektomirane žene sa podvezanim jajovodima

Lečenje raka jajnika je učinkovitije ukoliko se bolest otkrije u početku nastanka. Danas se karcinom jajnika leči  jednom ili kombinovanom metodom: operacijom, primenom zračne terapije i primenom hemioterapije, zavisno od lokalne proširenosti bolesti u vreme postavlajnja dijagnoze.

Zakažite pregled telefonom na sledeće brojeve:

E-mail – ordinacija@drandjelic.rs

Ginekološko akušerska ordinacija Anđelić