& Menopauza

mr sci dr Mirjana Anđelić

& Menopauza

Kada će kod žene početi menopauza pre svega zavisi od genetike, načina života, stresova i drugih okolnosti koje su ih pratile tokom života. Mnoge žene kada uđu u menopauzu, odnosno klimaks, počinju da primećuju razne promene, pre svega valunge, odnosno talase vrućine, nesanicu, česte promene raspoloženja, razdražljivost, lošiju koncentraciju, depresivnost, ne mogu da uživaju u seksu jer im je vaginalna sluzokoža suva, infekcije na genitalnim organima sa kojima se ranije nisu susretale. Žene ne ulaze direktno u menopauzu. Pre ovog razdoblja javlja se perimenopauza koja obuhvata nekoliko godina pre poslednje menstruacije. U tom periodu događaju se mnoge promene u organizmu žene – hormoni ne rade uobičajeno, nema ovulacije, neredovne su menstruacije ili učestalije krvarenje. S obzirom na to da nema dovoljno polnog hormona, estrogena, javljaju se i druge neuobičajene promene u metabolizmu, na koži, kao i u raspoloženju. Pored klasične hormonske suptitucije, mnoge žene su isprobale, i veoma su zadovoljne terapijom BIOIDENTIČNIM hormonima. Poseban način ishrane, u saradnji sa dr Anom Gifing, doprinosi da menopauza postane najlepši period života i put u zdrav i dug život.

Najčešće postavljena pitanja o menopauzi:

• Kada počinje menopauza kod žena?
Menopauza se najčešće javlja između 48. i 50. godine. Međutim, postoji određeni broj žena koje u klimaks ulaze vrlo rano, oko 42-43, pa čak i pre 40. godine. Kada će kod žene početi menopauza pre svega zavisi od genetike, načina života, stresova i drugih okolnosti koje su ih pratile tokom života. Zahvaljujući supsitucionoj terapiji hormonima, danas je mlađim ženama omogućeno da ne uđu prerano u klimaks. Međutim, da bi ova terapija imala maksimalan efekat veoma je važno da se žena na vreme javi ginekologu. Prvi simptom za blagovremeno reagovanje je neuredan ciklus, izostanak menstruacije ili neregularno krvarenje.
• Kako očuvati kožu?
Da bi se u menopauzi sprečilo naglo starenje kože potrebno je unositi dovoljne količine tečnosti. Preporučuje se voda, mineralna voda i čajevi. Bezalkoholni pića sa dodatnim šećerom se ne preporučuju, kao ni „kola“ napici, zbog visokog sadržaja ortofosforne kiseline koja nepovoljno utiče na zdravlje kostiju, a zbog visokog sadržaja kofeina nepovoljno deluje na krvni pritisak i san.
• Kako prepoznati simptome klimaksa?
Najupečatljiviji simptomi koji nagoveštavaju početak menopauze su valunzi, talasi vrućine, crvenilo i znojenje. Valunzi se javljaju kao posledica nedostatka hormona estrogena koji je u menopauzi na minimumu, zbog čega se navedeni simptomi još više pojačavaju. Često je ovaj period praćen i depresijama koje su organske prirode, jer u mozgu postoje receptori koji reaguju na estrogen, pa kada ovoga hormona nema mogu nastati depresivne krize.
• Postoji li neki simptom karakterističan za menopauzu, a da se o njemu nedovoljno govori?
Nedovoljno se priča o suvoći vagine koja je takođe nezaobilazna pojava u klimaksu. Zbog nedostatka estrogena vaginalna sluzokoža postaje suvlja i tanka. U takvoj situaciji žena je više podložna infekcijama, koje ranije nikada nije imala. Infekcije nastaju upravo zbog istanjene sluzokože i promenjenog Ph faktora, odnosno kiselosti vagine i mokraćnih kanala. Ukoliko do infekcija dođe, uzimanje antibiotika nije preporučljivo.
• Na koji način se izboriti sa infekcijama, odnosno suvoćom vaginalne sluzokože?
Za suvoću vaginalne sluzokože neophodno je uzimati preparate koji vraćaju prirodnu kiselost, a kod težih slučajeva lekar može da preporuči lokalno davanje estrogena u obliku krema. Za to vreme infekcija se leči lokalno vaginaletama, a kada sluzokoža stekne prirodnu odbranu, infekcija će se postepeno povlačiti i nestati. Najvažnije je ne uzimati antibiotike, jer oni ubijaju i ono malo normalne flore. U suprotnom, ukoliko se uzimaju antibiotici, stvara se situacija u kojoj se menjaju samo vrste bakterija, a izlečenje izostaje. Ali, kako je svaka žena priča za sebe, o ovakvim stvarima najbolje je da se posavetuje sa svojim ginekologom.
• Imajući sve ovo na umu, da li je klimaks težak period u životu žene?
Ukoliko se doživi na pravi način i tegobe eliminišu, i ovaj period u životu žene može da bude izuzetno lep. Tokom menopauze žena je oslobođena straha od neželjene trudnoće, zbog čega bez opterećenja može da uživa u seksu. Uostalom, danas u svetu važi pravilo da su pedesete nove tridesete, jer je ljudski vek produžen zbog kvaliteta života. Zdrava ishrana i brojni tretmani omogućavaju da se žena i u pedesetim godinama oseća mlado, željna da živi punim životom.
• A kada je reč o seksualnom životu?
Iako u menopauzi dolazi do smanjenja libida, žena može apsolutno da uživa u seksu, čak i ukoliko ima problem suve vaginalne sluzokože. Ali, vlaženje vaginalne sluzokože nije smak sveta, jer i za to postoji rešenje. U bolje snabdevenim apotekama mogu se nabaviti razni lubrikanti, odnosno sredstva koja služe za vlaženje vaginalnog zida. Postoje razni gelovi, kreme i slični preparati koji su apsolutno neškodljivi za zdravlje. Osim toga, u ponudi su i prirodni preparati na bazi biljaka, koji takođe nisu škodljivi.
• Da li se u menopauzi ishranom, odnosno biljnim hormonima može nadomestiti estrogen?
Najčešća zabluda je da se u menopauzi ishranom može nadomestiti estrogen. Pri tom se prvenstveno misli na fitoestrogene, biljne hormone koji sadrže izoflavone i lignane, koje crevna flora pretvara u oblike slične estrogenu. Fitoestrogeni mogu biti značajni u prevenciji karcinoma dojke, ali do sada nisu dokazani povoljni uticaji fitoestrogena u ishrani žena u menopauzi. Odnosno, hranom se u ovom dobu ne može nadoknaditi nedostatak estrogena. Međutim, za dobro zdravlje u ovom životnom dobu ishrana bi trebalo da se zasniva na namirnicama od celog zrna, većim količinama svežeg voća i povrća, mršavom mesu, mlečnim proizvodima i malim količinama ulja dobrog kvaliteta, a hrana bi trebalo da bude barena ili grilovana.
• Pouzdanost hormonske terapije?
Ulaskom žene u menopauzu smanjuje se lučenje estradiola, glavnog ženskog polnog hormona, koji bi na neki način trebalo nadoknaditi. Većina neželjenih efekata na koje su se žene žalile prilikom uzimanja hormona prevaziđene su. Sada se upotrebljava niskodozni hormonski preparat, često sa drospirenonom ili prirodnim progesteronom. To znači da pri uzimanju ovakvih preparata nema porasta telesne težine, nema osećaja nadutosti, a koža i kosa su lepše. Neke žene u ovom periodu prvi put imaju povišen krvni pritisak, što je posledica pada estrogena. Pri uvođenju terapije polnim hormonima pritisak se reguliše. Osim toga, savremena terapija idealna je za žene koje pate od simptoma menopauze, a istovremeno je najbolja prevencija osteoporoze i urogenitalne atrofije. Osim toga, poboljšava opšti izgled i zdravlje starijih žena. Kada se žena približi menopauzi, doživljava brojne biološke promene. Zbog toga ona mora drugačije da uredi svoj život. To znači da češće mora da se meri i kontroliše telesnu težinu, da bude fizički aktivnija nego ranije, da prestane da puši i konzumira alkohol. I naravno, da uzima kombinovanu hormonsku terapiju.

POLIKLINIKA ANĐELIĆ I SARADNICI

Bulevar Evrope 2a, Novi Sad